Mediameiske’s Weblog

Let’s get physical (2)

Posted on: juni 16, 2008

Les 7 van Start to Run zit er net op. Ik dacht deze morgen, na een geslaagde nachtrust: “Laat ik eens ferm uit de hoek komen en ’s ochtends gaan lopen. Dan zal ik vast als een wandelende energiebom aan de werkweek beginnen”. Wel, dat viel effe tegen. Weet je wat ik na thuiskomst gedaan heb? Een kwartier lang zitten geeuwen. Onophoudelijk. Het was sterker dan mezelf. De ene geeuw na de andere kwam spontaan naar boven.  Het was geen zicht vermoed ik. Onelegant ook. En nu vraag ik je, ja jij daar ervaren sporter: is dat normaal? Dat ik zit te geeuwen na een half uur sporten bedoel ik. Dat ik onelegant geeuw, daar heb ik me ondertussen bij neergelegd…

1 Response to "Let’s get physical (2)"

ik was toevallig ook op zoek naar dat antwoord, heb er 2 gevonden, tis ff een verhaal, maar wel logisch.

1. abnormaal veel geeuwen tijdens de inspanning kan veroorzaakt worden doordat je suikergehalte in je bloed op dat momont niet goed is. Dit word vaak veroorzaakt door een van de volgende twee oorzaken.
1: te snel na een maaltijd gaan sporten(zeker na een zware maaltijd) hier moet minsten 1.5 uur tussen zitten.
2:juist een tekort aan suikers door te lang voor de inspanning niet gegeten te hebben bijvoorbeeld meer dan 3 uur.
Mocht dit bij jou beide niet het geval zijn dan kan lijkt het mij verstandig even contact op te nemen met je huisarts.

en de 2e.

Rekje strekje

en een flinke geeuw!

Iedereen begint de dag met een rekje, een strekje en een geeuwtje. Het is de beste methode om meteen wakker te worden. Katten zijn meesters in het zich behaaglijk uitrekken. Zij weten ieder spier en spiergroep aan de nodige training te onderwerpen. Dit is voor de kat belangrijk om zich snel te kunnen bewegen. Ook bij de mens is de behoefte aan rekken, strekken en geeuwen instinctief aanwezig. Als we een langere tijd hebben stilgezeten of gelegen hebben we de behoefte om de spieren los te maken. Het menselijke lichaam is opgebouwd als een grote maar ingewikkelde spierbundel. Door de spieren, zelfs gedurende relatief korte tijd niet te gebruiken, vermindert de bloedtoevoer naar de spieren. Dat maakt de spieren stram en stijf. Door ons uit te rekken stimuleren we de bloedtoevoer naar de spieren. Alleen goed doorbloede spieren zijn in staat om hun werking te doen. Het is logisch dat ons lichaam na een rustpauze, bij zittend werk of bij gebrek aan beweging een dringend signaal geeft om zich goed uit te rekken. Bij spierinspanning, sporten maar ook bij stress of psychische spanningen verkorten de spieren en wordt het bloed eruit gedrukt, vandaar dat deze spieren pijnlijk aanvoelen. Door spierspanning wordt niet alleen de doorbloeding naar de spieren, maar ook naar andere lichaamsdelen min of meer afgeremd. Verkrampte en verstijfde spieren beletten eveneens een normale ademhaling. Er zijn gestresste mensen die het gevoel krijgen te stikken. Ze hebben er alle belang bij om eens goed te rekken en te strekken zodat ze weer diep kunnen ademhalen. Rekken en strekken is een eenvoudig hulpmiddel dat ons vaak op moeilijke ogenblikken best kan helpen. Vooral als u helemaal verkrampt bent, doet het wonderen.

Verwant aan het rekken en strekken is ongetwijfeld de geeuw. Waarom geeuwen we als we moe zijn en waarom werkt het zo aanstekelijk? Twee vragen waarop ik u een antwoord zal geven. Geeuwen is niet alleen een signaal dat er op wijst dat we moe zijn, maar ook dat onze conditie is veranderd. Tijdens het geeuwen ademt men één keer diep in met open mond en worden de spieren van de kaken en romp uitgerekt. Geeuwen komt in de dierenwereld vrij veel voor. Net als rekken en strekken wordt geeuwen instinctief geregeld. We doen het zonder dat we ons daar bewust van zijn. Het geeuwcentrum bevindt zich in de hypothalamus en brengt het geeuwen op gang door het vrijmaken van chemische boodschappers zoals dopamine, glycine, oxytocine en het adrenocorticotropisch hormoon of ACTH. Deze laatste stof is net voor het ontwaken erg actief en zet zowel de geeuwreactie en het uitrekken van het lichaam in gang. Geeuwen laat zich moeilijk onderdrukken. Waarom geeuwen zo aanstekelijk is, weet men niet. De instinctieve drang om te geeuwen, te rekken of te strekken heeft als doel spierblokkades op te heffen zodat het lichaam beter functioneert. Leer luisteren naar uw lichaam en beantwoord de signalen die het lichaam uitzendt. Rekken, strekken en geeuwen zijn gezondheidsbevorderende activiteiten die deel uitmaken van het dagelijkse leven.

Plaats een reactie

Blog Stats

  • 4.462 hits
juni 2008
M D W D V Z Z
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30